arieke.reismee.nl

Hiken, Abseilen, Safari en de Cultuur verschillen

Hallo lezers!


Het is weer eens tijd voor een nieuwe blog. Ik heb weer veel beleefd hier dus heb jullie weer genoeg te vertellen. Alleen heb geen idee waar te beginnen dus ging ik even mijn vorige blog bekijken tot waar ik gebleven was.

Als ik terug denk aan waar ik in mijn blog mee eindigde voelt het zo lang geleden. Dat komt omdat elke dag hier is vol gepland. Natuurlijk heel leuk, maar daardoor vliegt ook de tijd voorbij…

Zo heb ik inmiddels een tempel bezocht, zijn we naar een concert van major lazer geweest, heeft een jongen van het project me ‘trum’ leren spelen, ‘Ik mocht nog wel even wat door blijven oefenen’, volgens de jongen, want hij weet natuurlijk precies hoe het moet... Ook hebben we voor op het project waar wij elke ochtend een uurtje les geven aan de straatjongens een boek gemaakt waar wij kunnen bijhouden welk vak en welke onderwerpen we hebben behandelt. We liepen er namelijk tegen aan dat wij geen idee hadden wat de jongens hebben gehad en wat het niveau is. Herhaling is goed, maar met te veel herhaling leren ze natuurlijk niks nieuws.. En zo weet dus de volgende vrijwilliger precies waar ze mee verder kunnen en wat ze hebben gehad.


Verder ben ik 2 weekenden weg geweest.

1 weekend naar de Sipi falls. En dit was mooi! We hebben gehiked naar alle 3 de watervallen. Een boda rit gehad door een heel leuk boeren dorpje op weg naar super mooi uitzicht. En ik heb gewoon abgeseild!! Dat was zo gaaf! We gingen abseilen naast een waterval, van 110 meter hoog. En tijdens het abseilen had je echt prachtig uitzicht. Echt heel gaaf!

Na het abseilen moesten we weer omhoog lopen, of eerder gezegd klimmen. Dat zagen we niet aankomen, maar gelukkig waren er hele aardige jongens die ieder van ons een hand gaf en ons als het ware de weg naar boven trokken. Dit deden ze niet voor niks, ze wouden er natuurlijk geld voor. Normaal gesproken willen we deze jongens niet echt ‘stimuleren’ in wat ze doen, aangezien ze beter naar school kunnen gaan van plaats zo een beetje geld te verdienen. Maar we hadden de handjes van de jongens echt wel even nodig bij deze klim naar boven door de modder in de hitte..


Het andere weekend ben ik op safari geweest naar de Murchison falls. Dit was ook zo leuk. De eerste dag gingen we neushoorn spotten. Ik denk dat we ongeveer op 10 meter afstand stonden van de rhinos. Voor gewoon loslopende dieren in het wild is dat dus best wel dichtbij!

De tweede dag hadden we een game driving. We gingen met de jeep opzoek naar dieren. Nou, ‘opzoek’ was niet heel erg nodig. We zagen al snel giraffen, olifanten, buffels en ook hebben we 2 luipaarden gezien wat best bijzonder is! Alleen de leeuw hebben we niet gezien. In de middag gingen we met de boot weg. Nu konden we goed de nijlpaarden zien en kwamen we dichterbij de olifanten. We moesten wel goed opzoek naar een krokodil, maar ook die hebben we gezien. Toen we aan land kwamen begon de hike naar de Murchison falls die we ook al vanaf het water zagen. Op weg naar de watervallen liepen we over een soort glitter weg. Door het water waren veel stenen gekristalliseerd dus het leek echt op een pad wat bestrooid was met glitter. Toen waren we bij de waterval. De waterval had heel veel kracht, het was echt heel mooi om te zien.

Toen brak de tweede nacht aan. We hoorden dat op het park waar we slapen snachts soms nijlpaarden komen. We gingen er van uit dat dit zelden voorkomt. Maar na de eerste nacht hoorden we mensen zeggen dat ze nijlpaarden hadden gezien. Dus wij wouden de nijlpaarden deze nacht ook sowieso spotten. We hadden onze wekker midden in de nacht gezet. Onze wekker ging af en we gingen even een rondje lopen over het park. Ik schrok een keer erg want ik hoorde iets. Maar het was een varken geluid. Dus wij dachten dat het zo’n ‘boemba’ uit de lion king was. We gingen weer verder slapen. Althans ik. Mn tentgenoot was echt om het uur wakker te luisteren of ze iets hoorde. Ze hoorde alleen het varken geluid. De volgende ochtend werden we wakker zonder een nijlpaard gezien te hebben. We waren er ook helemaal van overtuigd dat er gewoon geen nijlpaard was geweest, dat kon gewoon niet aangezien ze zowat de hele nacht wakker heeft gelegen.

We waren aan het ontbijten en toen hoorden we andere mensen praten. Ze hadden het over de nijlpaarden. Er waren dus wel nijlpaarden geweest. En het domme is dat dat varken geluid een nijlpaard was. Nu baalden we dus wel even.

Maar alsnog gingen we de laatste ochtend vol goede moet op chimp trekking. Van de 22 groepen hadden 2 groepen chimpansees gezien. Dus de kan was absoluut niet groot om wat te zien. Maar we hadden er zin in. Ten eerste was het bos al heel gaaf. Er waren echt van die ‘jungle trees’. Naar 20 minuten stonden we stil want we zagen gewoon een chimpansee! We waren zo blij, maar we moesten stil blijven. Na een poosje verder zoeken kwamen we op een plek in het bos waar gewoon 20 chimpansees in de bomen zaten. Het voelde echt dat we veel geluk hadden! Heel gaaf om al de chimpansees te zien en er foto’s van te kunnen hebben maken. We hadden bananen mee en vroegen meer voor de grap of we ook de chimps dichterbij konden lokken. Maar gek genoeg kregen we te horen dat ze dus helemaal geen bananen eten. Ze kennen het niet, en iets onbekends eten ze niet.


Dat waren de weekenden. Maar ook op het project is het nog steeds heel leuk. Elke dag maken de jongen me weer vrolijk. En het is natuurlijk heel dankbaar werk. En ook blijft er een uitdaging. Namelijk de ruzies oplossen en het gedrag positief te veranderen. Dus ik probeer als er een ruzie is, en dat is vaak bij de jongens wat heel logisch is, het op te lossen door de jongens zelf het besef te geven dat vechten niet een goede optie is om het op te lossen. Dus ik probeer dan dat ze het gaan inzien en dat de motivatie vanuit hun zelf komt om de goede keuze te maken.

Verder ben ik inmiddels natuurlijk ook al wel wat cultuur verschillen tegen gekomen. Aan de meesten kun je je makkelijk aanpassen. Maar er is ook verschil waar ik het totaal niet mee eens ben, wat gewoon best erg botst met onze cultuur. En dan moet je een tussen weg vinden tussen; niet tegen hun cultuur in gaan, maar ik kan het er ook niet bij laten. Ik heb het over het volgende verschil: Dat het hier heel normaal is dat bijvoorbeeld een moeder een kind slaat wanneer hij of zij niet luistert. Dat gaat bij ons natuurlijk helemaal tegen het principe in. En ik wil niet zeggen dat ze hier denken dat het goed is, maar het is wel veel vanzelfsprekender.

Waarom ik dit vertel is omdat ik op het project zag dat de kookster, echt een hele lieve vrolijke vrouw, een straat jongen sloeg. En ook niet 1 klap maar wel een stuk of 5 achter elkaar omdat ik zag dat ze wel echt boos was, maar de klappen waren niet heel hard. Toen ik dit zag schrok ik niet echt. Omdat ik zag dat het de jongen ook niet veel deed. En omdat ik al van andere huisgenoten ook deze verhalen heb gehoord, en dan nog erger. Dus ik zag dat met niemand dit echt veel deed, ik denk dat het echt puur het uiten van boosheid was en deze manier is hier niet heel verassend ook al is het nog steeds niet goed. Maar ik kon het hier niet bij laten dus ik vroeg wel even aan het kind of het met hem goed ging en wat de reden was. En ook vroeg ik even aan de kookster wat er gebeurd was. Maar dat kwam niet helemaal binnen aangezien ze amper Engels spreekt.

Ook hadden we een ochtend over de toekomst. We hoorden een paar jongen zeggen dat als zijn vrouw later niet gaat koken hij zijn vrouw gaat slaan. Dit zag ik echt niet aankomen. Ik zat meer te denken dat veel van de jongens weten hoe het is om mishandelt te worden en dus dit een ander zelf niet aan willen doen. Maar ook dit is een cultuur dingetje. Het is hier veel vanzelfsprekender maar zeker ook niet goed. Dus dat werd ook wel tegen hem gezegd, dat het niet goed is.

Om het even goed af te sluiten hebben ze ook iets in hun cultuur wat ik heel mooi vindt. Althans ik denk dat het wel een stukje cultuur is. En dat is dat het geloof hier heel belangrijk is. Het mooie eraan vind ik dat ook al hebben ze het zo slecht, ze zeggen zelf dat als je God kent je alles hebt. Dat ze daar de rust in vinden vind ik heel mooi om te zien.


Heel wat regels verder, maar ik hoop dat jullie er zo een goed beeld bij kunnen vormen hoe het hier is en hoe ik het hier vind. Ik zal binnen kort ook even een paar foto’s op mijn blog zetten. Foto’s zeggen immers meer dan woorden... En de safari foto’s mogen jullie natuurlijk niet ontgaan. En de foto’s van de leuke straatjongens al helemaal niet!!


Groetjes vanuit Kampala!

Reacties

Reacties

Aliette

Wauw! Weer zo'n mooi en (voor mij ook heel herkenbaar!!) verhaal!
Wij hebben toen ook die nijlpaarden midden in de nacht gezien!
Ik moest er wel heel hard om lachen dat jullie er speciaal je wekker voor gezet hadden! Haha!!
Succes met alles daar. Ook als je dingen in de cultuur ziet die lastig zijn. En GENIET heel erg van alle mooie dingen! :-) XXX

gert (pap)

super ariek… wat een ervaring....have fun..

Bettie Ramaker-Tempelman

Mooi verhaal Arieke. En wat maak je veel mee. En ervan genieten. Groetjes.

Gerda Ramaker

Now, now, now, wat een wilde verhalen Arieke en wat heb je veel beleefd!
Al je mooie uitstapjes in Afrika kun je in Nederland niet maken, dus geniet ervan!
En de cultuur verschillen zijn er ook in Nederland. Hier worden ook genoeg jonge kinderen geslagen en mishandeld! Het is verdrietig dat kinderen, waar ook in de wereld de dupe worden van de onmacht van hun ouders.
Arieke, wij wensen je nog een fijne tijd in Afrika! God zij met je!

Rosalie

Super indrukwekkend wat je allemaal mee maakt ariek ?? kan niet wachten om je foto’s te bekijken en je verhalen te horen ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood